12 دسامبر 2022- بر اساس یک مطالعه ی جدید از موسسه قلب و دیابت بیکر، افزایش زمان روزانه ی تماشای تلویزیون به طور قابل توجهی با افزایش شدت درد بدن در طول زمان مرتبط است. در این مطالعه داده های 4099 شرکت کننده در مطالعه دیابت، چاقی و سبک زندگی استرالیا(AusDiab) ، بررسی گردید.

درد بدن در بزرگسالان مسن شایع است و یک تظاهر مشترک در چندین بیماری مزمن، از جمله در دیابت نوع 2، می باشد.

پروفسور دیوید دانستان، محقق اصلی و رئیس گروه سبک زندگی و دیابت بیکر-دیکین، گفت: ما دریافتیم که افزایش زمان تماشای تلویزیون در طول زمان، شدت درد بدن را پیش ‌بینی می ‌کند. حتی افزایش یک ساعته در زمان تماشای تلویزیون در روز به طور قابل توجهی با افزایش شدت درد مرتبط بود و این یافته ها در افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، آشکارتر بود.

این مطالعه که هفته گذشته در ژورنال BMC Public Health منتشر شد، داده‌هایی از نمره ی درد بدن را که با استفاده از ابزار نظرسنجی خودگزارشی معتبر برای ارزیابی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت جمع آوری شده بود، مورد بررسی قرار داد. نمرات در مقیاس صفر تا 100 اندازه گیری شده بودند که به موجب آن کمترین نمره ی ممکن یعنی صفر نشان دهنده درد شدید بدن، و 100 نشان دهنده عدم وجود درد در بدن بود.

این مطالعه نشان داد که با افزایش میانگین زمان روزانه ی تماشای تلویزیون، درد بدنی بدتر می‌شود (امتیاز نمره ی درد کاهش می‌ یابد). به عنوان مثال، میانگین نمره درد بدن برای افراد 50 ساله در شروع مطالعه، 76.9 بود و سال به سال به میزان 0.3 واحد بدتر شد. افزایش یک ساعته ی تماشای تلویزیون در روز منجر به بدتر شدن درد بدن به میزان 0.69 واحد (نمره کاهش بیشتری داشت) یا معادل بیش از دو سال درد مرتبط با پیری طبیعی، شد.

این مطالعه همچنین نشان داد که نمرات درد بدن برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، حتی واضح تر است. گروه مبتلایان به دیابت نوع 2 نسبت به افراد بدون این بیماری، زمان بیشتری به تماشای تلویزیون می پرداختند و درد بدنی شدیدتری داشتند. افراد بدون دیابت نوع 2 ، به طور متوسط 1.6 ساعت در روز تلویزیون تماشا می کردند، در حالیکه متوسط زمان تماشای تلویزیون توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 2، برابر با 2.2 ساعت بود. هنگامی که زمان تماشای تلویزیون بیش از 2.5 ساعت در روز افزایش یافت، تأثیر آن بر شدت درد بدن به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

مدت زمان طولانی و بدون وقفه صرف نشستن (رفتار بی تحرک)، به ویژه تماشای تلویزیون، می تواند بر کنترل قند خون، انسولین و سایر جنبه های متابولیسمی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تأثیر منفی بگذارد. چنین تغییراتی در متابولیسم باعث افزایش سطح التهاب می شود که می تواند باعث تسریع و افزایش شدت درد بدن شود.

این یافته های جدید مزایای کاهش زمان صرف شده در رفتارهای بی تحرک را هم برای جمعیت عمومی و هم برای کسانی که با بیماری های مزمن زندگی می کنند، برجسته می کند.

پروفسور دانستان، گفت: ما می دانیم که افزایش فعالیت بدنی، پایه اصلی پیشگیری و مدیریت مشکلات مزمن سلامتی است، اما این یافته های جدید تاثیر مثبتی را که کاهش رفتارهای کم تحرکی می تواند داشته باشد، بخوبی نشان داد. انجام کاری به سادگی کاهش زمان روزانه ی تماشای تلویزیون می‌تواند تاثیر عمیقی بر مسیرهای درد بدن که با افزایش سن رخ می‌دهد، داشته باشد و همچنین به طور بالقوه می تواند یک مداخله غیردارویی یا در کنار سایر درمان‌ها، روشی برای مدیریت درد مزمن باشد.

نشان داده شده است که حجم بالای زمان بی تحرکی با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از همه ی علل، بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها مرتبط است. با این حال، این مطالعه اولین مطالعه ‌ای است که شواهدی مبنی بر افزایش شدت درد بدنی با افزایش سن در افراد میانسال و مسن‌تر با افزایش ساعات روزانه ی تماشای تلویزیون را گزارش نمود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-tv-bodily-pain.html